Tasuku Japanese Wine Bar

I was recommended by Takako-san to visit a Japanese Wine Bar called Tasuku when in Kyoto, owned by Takako-sans friend Yuka. 

According to information online Tasuku opens at 7 pm. When I got there there was this small, narrow “alley” with lots of different small bars and by small I mean tiny tiny bars. I could not find Tasuku so I asked a neighbour and he informed that Yuka opens at 8pm. I had a stroll around and got there 10 minutes before opening and that turned put to be good. Already when I got there, there were three people waiting and the bar only seats ten in total. 

Would you go in if you were passing by? Skulle du gå in om du råkade passera?

During the time I was there we were a maximum of eight and that was already really tight. There was no way to avoid your neighbours so you better not suffer from claustrophobia and you better be comfortable with bumping into strangers. 

The bar can’t be larger than 12 m2 and the sliding doors behind me, that’s actually the doors to enter Tasuku and if you lean just a little backwards when sitting on your chair you will be leaning against the doors. Baren Kantine vara större än 12 m2 och skjutdörrarna som ni ser bakom mig är de dörrar som man kommer in genom och om du bara lutar sig lite bakåt när du sitter så kan du luta ryggen mot dörrarna.

Yuka preparing us a small dinner.  Yuka gör iordning en liten middag.

Yuka was lovely and took very good care of us. I tasted one white wine and two red wines of which two Japanese grapes which were very light and easy to drink and to my surprise they were very nice. Not that I expected them to be bad but since I didn’t even know Japan produces wine until last Monday, it surprised me how good they were.

A small salad with Tempura Chicken and a Sesame Bun. En liten sallad med Tempura Kyckling och en sesamfralla.

Three Japanese Wine, two with Japanese grapes and one Pinot Noir. Tre japanska viner, två med japanska druvor och ett på Pinot Noir.

If you ever go to Kyoto I highly recommend you to visit this little pearl. This is not on the tourist map and you are very unlikely to just happen to walk by by chance. In other words, it’s just that place you hope to find when you’re on vacation but rarely do.

—–

Jag blev rekommenderad av Takako-san att besöka en japansk vinbar som heter Tasuku när jag var i Kyoto, som ägs av Takako-sans vän Yuka. 

Enligt informationen online så öppnade Tasuku kl. 19.00. När jag kom dit möttes jag av en liten, trång gång med massa olika små barer och med små så menar jag pytte pytte små. Jag kunde inte hitta Tasuku så jag frågade en granne och han informerade att Yuka öppnar först kl 20. Jag promenerade därför runt ett tag och kom tillbaka 10 minuter innan öppning vilket visade sig vara bra för redan då väntade tre personer och Tasuku har bara plats för tio.

Under tiden jag var där var vi maximalt åtta och redan då var det trångt. Det fanns inget sätt att undvika grannen så det är bäst att du inte lider av klaustrofobi eller har något emot att stöta ihop med din granne titt som tätt.  

Yuka var härlig och tog väl hand om oss. Jag testade ett vitt vin och två röda av vilka två med japanska druvor som båda var väldigt lätta att dricka och till min förvåning väldigt trevliga.  Inte för att jag hade väntat mig att de skulle smaka dåligt men för att jag fram tills i måndags inte ens visste att Japan producerar vin vilket därför förvånade mig hur bra de var.

Om ni någonsin åker till Kyoto så rekommenderar jag högt att ni letar upp denna lilla pärla. Detta är inget du hittar på turistkartan och det är högst osannolikt att du skulle råka gå förbi. Med andra ord, detta är det ställe du hoppas att du ska hitta varje gång på semestern men nästan aldrig gör.  

Leave a Reply

