Adults only

on

I’m now in Tokyo. Finally.

When I’d booked my trip to Tokyo I got in contact with Yukiko and Maki, friends of my friend Pål. They told me that it’s Golden Week and I should hurry up to book a hotel as it is very high demand and I’d booked my trip just a couple of days before departure. I did as I was told and found this nice hotel that had received excellent reviews and ratings and booked a non can room with no possibility of a refund at Hotel & Spa AN in Shinjuku-ku. It was only a couple of days till I was flying over anyway so there was no risk I would not go. Hindsight, I should have done some more research.

Adults only. What do you think when you read that phrase when booking a hotel room?

Well, I thought: Great, no kids running around and a more mature atmosphere. I’ve booked other “Adults Only” hotels before and then the meaning has been exactly that. No kids.

In Tokyo, it turns out it has a completely different meaning which I was made aware of by Yukiko and Maki who said they strongly advise me to book another hotel. It turns out I had booked myself into a non can room for 5 nights in a “Love Hotel”. 

That’s right, Louise would stay 5 days in a “Love Hotel” where you can rent a room by the hour and where there’s only a hand that stretches out from behind a curtain to hand you the room key. Full discretion, rooms fully equipped and soundproofed and of course free access to X rated movies. All the loving going on all around you.

Since I had booked a non can och non refundable room I figured I would just have to face the fact and make the best of a very frustrating and amusing situation, but it did take the edge off my excitement coming to Tokyo and Japan. And no, there’s no judgement from my side if you want to visit a “Love Hotel” but I could not get it out of my head: “I wonder what one would see if one would turn off the lights and use an uv-light?”. So I thought I can at least try to call Hotels.com and speak to them.

It turned out that they could not just agree to cancel my booking and refund me the money but had to get the hotels agreement to do so. After several calls with Hotels.com and a phone bill that I don’t even want to see when I get home as it costs me 12 SEK/minute to make and receive calls, plus calls and emails from Hotels.com to the hotel, they managed to get a full refund for me. I can’t express how grateful I am to all the staff at Hotels.com for helping me here. Hat’s off.

—–

Jag är nu i Tokyo. Äntligen. 

När jag bokade min resa till Tokyo så kontaktade jag Yukiko and Maki, vänner till min vän Pål. De berättade att det är “Golden Week” och att jag skulle skynda mig att boka hotell eftersom efterfrågan är stor och jag hade bestämt mig för att flyga hit bara några dagar innan avgång. Jag gjorde som jag blev tillsagd och hittade ett trevligt hotell som hade fått utomordentliga recensioner och rating så jag bokade ett icke-ombokningsbart rum med ingen möjlighet till återbetalning på Hotel & Spa AN in Shinjuku-ku. Det var bara ett par dagar tills jag skulle flyga över så det fanns ingen risk att jag inte skulle komma iväg. Så här i efterhand så borde jag gjort lite mer efterforskningar. 

Endast vuxna. Vad tänker ni om ni läser den frasen när ni ska boka ett hotellrum?

Tja, jag tänkte: Toppen, inga barn som springer runt och en mer mogen atmosfär. Jag har bott på andra “Endast vuxna” hotell tidigare och då har det betytt just det. Inga barn.

I Tokyo, visar det sig att det har en helt annan betydelse vilket jag blev varse när Yukiko och Maki sa att de starkt rekommenderar mig att boka ett annat hotell. Det visade sig att jag hade bokat in mig på ett icke-ombokningsbart rum i 5 dagar på ett “Kärlekshotell”.

Helt riktigt. Louise skulle bo 5 nätter på ett “Kärlekshotell” där du kan hyra rummen per timme och där det bara är en hand som sticker ut bakom ett skynke för att ge dig din rumsnyckel. Full diskretion, rummen fullt utrustade och ljudisolerade och självklart gratis tillgång till HELA filmsortimentet på tv. All denna kärlek som pågår runt omkring dig.

Eftersom jag hade bokat ett icke-återbetalningsbart rum tänkte jag att jag får väl bita i det sura äpplet och göra det bästa av en frustrerande och samtidigt underhållande situation, men det tog udden av min upprymdhet att äntligen åka till Tokyo och Japan. Och nej, jag dömer ingen annan som vill besöka ett “Kärlekshotell” men jag kunde inte få det ur mitt huvud “undrar vad man ser om man släcker ljuset och använder en uv-lampa?”. Så jag tänkte att jag kan i varje fall göra ett försök och kontakta Hotels.com.

Det visade sig att de inte kunde godkänna en avbokning och återbetalning utan var tvungen att få hotellets godkännande på det. Efter många samtal med Hotels.com och en telefonräkning som jag inte vill se när jag väl kommer hem då det kostar mig 12 kr/min att ringa och ta emot samtal, och diverse samtal och epost från Hotels.com till hotellet, så lyckades de ordna en full återbetalning åt mig. Jag kan inte uttrycka hur tacksam jag är tillbaka all personal jag pratade med på Hotels.com som hjälpte mig. Hatten av.

One Comment Add yours

  1. Lovisa says:

    Oh no 😳😳😳
    Men bra gjort av Hotels.com 😀

    Like

Leave a Reply

