Emergency 

Been feeling really bad for the last two days. It started with my throat and then a fever, it got worse and I’ve had problems swallowing because of the pain. The last two nights I’ve been wearing my PJ’s, long pants, a sweatshirt, socks, scarf but still been shivering like crazy under the duvet. 

I’ve had tonsillitis so many times as a kid and teenager that I recognised the symptoms. So today I went to the Emergency. When arriving, the Emergency waiting room was quite busy so I thought I would have to wait for hours, having visited the Emergency a couple of times in Sweden. 50 minutes later I had registered, met the nurse and then the doctor and I was out the doors with a prescription for antibiotics for tonsillitis.

Very efficient and it turns out Sweden and Australia has an agreement providing free health care for the respective nationalities. Apart from the taxi rides back and forth and the antibiotics, I did not have to pay anything. 

Apart from that all is well and no one has to worry. It’s just a fever and tonsillitis.

50 minutes and I’m out with my prescription.  50 minuter så jag ute med mitt recept. 
—–

Jag har mått riktigt dåligt de senaste två dagarna. Det började med halsont och feber, sen blev det värre och jag har haft svårt att svälja då det gjort så vansinnigt ont. De senaste två nätterna har jag haft på mig min pyjamas, långbyxor, collage tröja, sockor, scarf och har fortfarande legat och skakat vansinnigt mycket under mitt duntäcke.      

Jag har haft halsfluss (angina på finlandssvenska) så många gånger som barn och tonåring att jag kände igen symptomen.  Så idag åkte jag in till akuten. När jag kom dit var vänterummet rätt fullt så jag tänkte att det kommer förmodligen att ta flera timmar eftersom jag har erfarenhet av att vänta på akuten i Sverige.  50 minuter senare hade jag registrerat mig, besökt en sjuksköterska och därefter läkaren och var ute från akuten med ett recept på antibiotika för halsfluss.    

Väldigt effektivt och det visar sig att Sverige och Australien har ett avtal som ger respektive landsmedborgare fri hälsovård, så med undantag av taxi till och från akuten och medicinen så behövde jag inte betala någonting.  

Utöver detta så är allt bra. Ingen behöver oroa sig, det är bara feber och halsfluss. 


2 Comments Add yours

  1. Anki says:

    Oj. Krya på dig!

    Like

    1. lambdapath says:

      Tack Anki. Har ju meducin nu så det ska nog ordna upp sig.

      Like

Leave a Reply

