29.7 meters

When I first decided to try diving I was not sure I would even be able to do it and then I thought 5 meters below would do it. First dive we went down to 12 meters and the second down to 18 meters and to my surprise it was easy.

Since I wanted to do more dives after the Open Water certification and the price difference was not that huge doing 5 fun dives compared to becoming an Advanced Diver, I decided to go for the Advanced. A bit worried that I had to go down to 30 meters and also having to do a night dive, but again if you don’t challenge yourself and do things you are not comfortable with, you will never grow as a person

Well, today I went down to 29.7 meters on nitrox and I now understand why you would want to do that. The ocean feels so much grander at 30 meters compared to 18 and the feeling was just amazing and difficult to describe. Also, I saw two white tip reef sharks. You know, real sharks. When Sarah first told me that we would do a dive where we would see sharks my instinct was… “Noooo, don’t think so. I have no desire what so ever to see sharks in their wild”. Well, I was wrong. Instead of getting scared I felt very relaxed and at the same time excited when seeing them. 

White tip reef shark. Årfenhaj. 

Can’t wait to do my second 30 meter dive, which will be this afternoon and then only on air. And dare I say, I hope for more sharks. Also look forward to my night dive tomorrow.

—–

När jag först bestämde mig för att testa på att dyka så var jag inte ens säker på att jag skulle klara det och sen tänkte jag att 5 meter skulle vara tillräckligt. Första dyket var vi nere på 12 meter och andra dyket ner på 18 meter och det var enkelt.    

Eftersom jag ville göra fler dyk efter min Open Water kurs och prisskillnaden inte var så stor på att göra 5 vanliga roliga dyk och att bli en avancerad dykare så bestämde jag mig för att ta den avancerade. Jag var dock smått orolig att jag skulle bli tvungen att dyka på 30 meter och även göra ett nattdyk, men om du inte utmanar dig själv och gör saker du är obekväm vid så kommer du aldrig att utvecklas som person. 

Sagt och gjort, idag var jag nere på 29.7 meter på ‘nitrox’ och förstår nu varför man vill göra det. Havet är så mycket större på 30 meter än på 18 meter och känslan är fantastisk och samtidigt obeskrivlig. Utöver detta så såg jag två årfenhajar. Alltså, riktiga hajar.  När Sarah först berättade att vi skulle göra ett dyk där vi skulle se hajar så var min instinkt… “Neeeej, skulle inte tro det. Jag har inget behov av att se hajar ute i det vilda”. Det visade sig att jag hade fel. Istället för att bli rädd så blev jag lugn och samtidigt upprymd när jag såg dom. 

Kan knappt vänta till mitt andra 30 meters dyk, vilket blir i eftermiddag och då på vanligt syre.  Och vågar jag säga, att jag hoppas få se fler hajar. Ser även fram emot morgondagens nattdyk.

5 Comments Add yours

  1. Flo says:

    Modiga du! Helt rätt attityd – utan utmaning utvecklas vi inte..

    Like

  2. Lovisa says:

    Coolt! Tänk att du vågar.

    Like

    1. lambdapath says:

      väldigt coolt var det😊

      Like

  3. Anki says:

    Plasta in telefonen, ta med den och sänd live 😊. Det låter coolt!

    Like

    1. lambdapath says:

      Hahaha… Ja det skulle vara nått. Hoppas att jag kan få bilder från min dykinstruktör. Kram

      Like

Leave a Reply

