Gili Trawangan

Yesterday I took the boat from Serangan, Bali to Gili Trawangan. For 50 USD they picked you up at the hotel and drive you to Gilibookings at the harbour in Serangan and then the 2 1/2 hour boat drive. If you go directly to the harbour you can get a better price but then you need to pay for the taxi yourself and that’s gonna be around 100,000 IND anyway so I decided to use a booking site.

Just jumped off the boat at Gili Trawangan. Nyss hoppat av båten på Gili Trawangan.

When I arrived I took my bag and started dragging it to my “hotel” which was just a short walk from the beach. Even though the walk was not that long it was a bit tricky as I had to drag or carry my 20 kg bag to try to avoid the largest mud puddles. When at my “hotel” both me and the bag needed a shower but I was a bit early for check-in and had to wait for an hour.

My walk to my Gili Breeze with puddles all over. Vägen till Gili Breeze med pölar överallt. 

My home for the next 11 nights at Gili Breeze Tropical Bungalows. Mitt hem de kommande 11 dygnen.

I’m not on the beach but thr bungalows are very nice and charming and the guys taking care of the place is very friendly. Location feels a bit strange and when walking here I must confess I got a bit sceptical but after exploring Gili Trawangan a bit more I realized this is just how things are here. I pay 589,181 IDR (~400 SEK) per night including breakfast and WiFi. Also here the prize is negotiable, if I had just booked one night to start with and then negotiated with them for the rest. A guy came by yesterday when I waited for my room and asked for the prize and then they said 500,000 IND without negotiations. So, you can definitely push the prices down here, especially now as it is off season.

One thing to bear in mind is that Gili Trawangan is Muslim why there are Mosques spread out around the island. This means that they pray 5 times a day and they go on for about half an hour to an hour. I have always enjoyed hearing the praying from the Mosques as it feels like I’m in the middle of their culture. However, the first one will start at 4 am why ear plugs might be of good idea to pack if you come here. 

—–

Igår tog jag båten från Serangan, Bali till Gili Trawangan. För 50 USD hämtar de upp dig på hotellet och kör dig till Gilibookings vid hamnen i Serangan för en 2 1/2 timmes båtfärd. Om du istället åker direkt till hamnen så kan du få ett bättre pris på båtfärden men då måste du betalar för taxin själv som kommer gå på ca 100,000 IND så jag bestämde mig för att använda en bokningssida.

När jag anlände Gili T så tog jag min väska och började dra den till mitt “hotell” som var en kort promenad från stranden. Även om promenaden inte var så lång så var den lite knepig då jag var tvungen att dra eller bära min 20 kg väska för att försöka undvika de värsta lerpölarna. När jag anlände “hotellet” så var både jag och väskan i behov av en dusch men jag var tidig för min incheckning så jag var tvungen att vänta en timme. 

Jag bor inte på stranden men min bungalow är väldigt mysig och charmig och killarna som tar hand om stället är väldigt trevliga. Området känns lite konstigt och jag måste erkänna att jag blev smått skeptisk när jag gick hit men efter att ha utforskat Gili T lite mer så inser jag att det är just så det är här. Jag betalar 589,181 IND (~400 SEK) per natt inklusive frukost och WiFi. Även här kunde jag ha fått ett bättre pris om jag bara bokat en natt och sedan förhandlat med dom för resten av vistelsen. En kille kom förbi när jag väntade på mitt rum och frågade om priset och då sa de 500,000 IND utan någon förhandling. Så det är definitivt möjligt att pusha ner priserna här, speciellt nu där det är lågsäsong.

En sak att ha i åtanke är att Gili T är muslimskt varför det finns moskéer utspridda över hela ön. Detta betyder att de ber fem gånger per dag och de håller på en halv timme till en timme åt gången. Jag alltid tyckt om att höra bönestunden från moskéerna då det känns som att jag befinner mig mitt i deras kultur.  Dock startar den första bönestunden kl 4.00 på morgonen så öronproppar kan därför vara bra att packa ner om du ska resa hit. 

Leave a Reply

