Fighting Monkies 

Buddah spoke of the Monkey Mind, or our mind being filled with drunken monkies jumping and screaming. I’ve come in contact with this expression before when I’ve done yoga and I find it very describing of what happens when I try meditation. 

I’m in Bali now with my friend Florence. At the resort where we’re staying, we begin every morning with yoga and every afternoon at 4 pm we practice meditation. Yoga I manage as it’s a physical activity as well but I’m really struggling with the meditation. Every time I sit down and focus on my breathing I can hold a blank mind and relax on a good day for a maximum of 5-10 minutes, but most of the time maybe 2 minutes. After that, one Monkey at a time enters my brain. It feels like every Monkey in my life is doing a parade or putting on a show for me in that exact moment. Stockholm, my appartment, past work, future work, men, what makes me happy?, friends, family, travel, what to do next?, money, sex, detox, Champagne, food and so on and so on…and now I fear I unfortunately have to add spiders to that list of Monkies  (at least until I’m home again).

When I kick one Monkey out or ask it to move on, the next one enters, takes a muckful bow, grins at me and starts jumping and dancing. I try talking to it, sometimes it works and it exits my mind volontairly but the next Monkey is never far away to pick up where the other left.

And somewhere here the frustration and panic starts. I know you’re not supposed to fight your monkies but it’s so hard not to. 

What usually makes it easier when doing meditation is chanting, as I then have something to focus on, but mearly meditation through breathing seems impossible. However chanting does not always helped either.

Will I ever tame my inner Monkey(-ies)?

Namaste.

If you want to read more about Monkey Mind, please visit BJ Gallagers article “Buddah: How to Tame Your Monkey Mind”

—–

Buddah pratade om Monkey Mind (aptankar) eller hur våra hjärnor är fyllda med fulla apor som hoppar och skriker. Jag har kommit i kontakt med det här uttrycket förut när jag utövat yoga och jag tycker det är så beskrivande av vad som händer i min hjärna när jag ska meditera.

Jag är i Bali nu tillsammans med min vän Florence. På resorten där vi bor börjar vi varje morgon med yoga och varje eftermiddag kl 16 praktiserar vi meditation. Yogan har jag inga problem med eftersom den även är fysisk men jag kämpar verkligen med meditationen. Varje gång jag sätter mig ner för att meditera så kan jag som bäst hålla koncentrationen och slappna av i maximalt 5-10 minuter, vanligtvis kanske 2 minuter. Efter det gör den första apan entré i min hjärna.  Det känns som att varje apa i mitt liv bestämt sig för att gå en parad eller bjuda på en show exakt just då. Stockholm, min lägenhet, tidigare jobb, framtida jobb , män, vad gör mig lycklig?, vänner, familj, resande, vad ska jag göra härnäst?, pengar, sex, detox, Champagne, mat osv osv….och nu är jag rädd att jag tyvärr måste addera spindlar till listan av mina Apor (åtminstone tills jag åter är hemma).

När jag sparkar ut en Apa eller ber den att gå vidare, så gör den nästa entré, bugar skadeglatt, ler ett irriterande leende och börjar hoppa och dansa. Jag försöker prata med den, ibland fungerar det och den lämnar min hjärna frivilligt men den nästa Apan är aldrig långt borta att ta över stafettpinnen.

Och någonstans här börjar frustrationen och paniken. Jag vet att man inte ska slåss mot sina Apor men det är sååååå svårt att inte göra det.

Vad som vanligtvis hjälper när jag mediterar är om jag mässar för då har jag något att fokusera på, men att enbart meditera genom andning verkar vara omöjligt. Det är dock inte alltid som ens mässandet hjälper.

Kommer jag någonsin tämja min(a) inre Apa (-or)?

Namaste.

Om ni vill läsa mer om Monkey Mind, vänligen besök BJ Gallagers artikel “Buddah: How to Tame Your Monkey Mind”

One Comment Add yours

  1. Flo says:

    Känner igen mig.. 😉 men övning ger färdighet sägs det!

    Like

Leave a Reply

