The Little Black One – Den Lilla Svarta

Every woman, and I mean every woman, has that Little Black Dress that she just loves. It can be expensive, it can be cheap, it can be silk, lace or lycra. You might have a special memory associated with it; first time you kissed that guy that you fancied for months; that moment when you walked into a room and realized that you look great and it filled you with confidence; it’s been with you in both good times and bad.

For you guys, I’m sure you don’t understand why it’s that important to us. It’s just a dress, right?

But is it? It might be you we kissed and why it is special to us and it might be you who made us feel great that time why we now can’t let it go.

My Little Back Dress, I bought in 1998 or 1999 when I had moved to Umeå, Sweden to study. I bought it at H&M and I think I paid 198 SEK (approx. 20€) for it. It’s stretch material and a simple and classic shape. It has been with me for almost 18 years and it looks exactly the same as it did when I bought it. It fits me when I’m really curvy and it fits me when I’m less. I ware it with flip flops and a jeans shirt, or with high heals, a scarf and a big necklace. In other words, it is the perfect dress.

I of course wanted to bring it along on my trip to Asia. Space in my bag is limited and My Little Back Dress does not take up much and it does not wrinkle. Imagine my panic when I started to look for it and could not find it and then again my relief today when it turned up after looking for it for 2 weeks.

So, this one is for all the Little Black Dresses out there. May mine be with me for another 18 years (at least).

_______

Varje kvinna, och jag menar varje kvinna, har den Lilla Svarta som hon älskar. Den kan vara dyr, den kan vara billig, den kan vara av silke, spets eller lycra. Du kanske har ett speciellt minne som du associerar med den; första gången du kysste den där killen du trånat efter i månader; det där ögonblicket när du klev in i ett rum och insåg att du är vacker och det fyllde dig med självförtroende; den har varit med dig i både gott och ont.

Ni killar förstår inte varför den är så viktig för oss. Det är bara en klänning, eller hur?

Eller är den verkligen det? Det kanske var dig vi kysste och anledningen till varför den är så viktig för oss, eller så kanske det var du som fick oss att må bra den där gången och varför vi nu inte kan släppa taget om den.

Min Lilla Svarta köpte jag 1998 eller 1999 när jag flyttade till Umeå, Sverige för att studera. Jag köpte den på H&M och jag tror att jag betalade 198 kr (20€) för den. Det är stretchmaterial och den är en enkel och klassisk modell. Den har varit med mig i 18 år och den ser exakt ut som den gjorde den dagen jag köpte den. Den passar mig när jag är riktigt kurvig och när jag är mindre. Jag använder den med flip flops och en jeansskjorta, eller med högklackade skor, en skarf och ett stort halsband. Med andra ord, den perfekta klänningen.

Det var en självklarhet att den skulle följa med mig till Asien. Utrymmet i min resväska är begränsat och Min Lilla Svarta tar inte upp mycket utrymmen plus att den inte skrynklar. Föreställ er nu min panik när jag började leta efter den och inte kunde hitta den, och min stora lättnad när den idag äntligen dök upp efter två veckors letande.

Så, detta är för alla Lilla Svarta klänningar där ute. Må min stanna hos mig i ytterligare 18 år (åtminstone).wp-1487365533598.jpg

One Comment Add yours

  1. Roberto Piccolo says:

    Ha det fint min kjære Fru .
    Komm tilbake .
    😘😘😘

    Like

Leave a Reply

